Rahsia Cinta Sejati

Kebahagiaan Cinta Yang Abadi Selamanya..

My Photo
Name:
Location: Johor, Malaysia

Friday, 21 March 2008

Rahsia Cinta Pasangan Yang Cemerlang.

Pasangan Yang Cemerlang – Semua orang yang berpasangan ingin mempunyai sebuah perhubungan yang sentiasa ceria, kukuh, mantap, penuh dengan cinta dan romantik, dan juga kalau boleh tidak berlaku konflik di dalamnya. Namun “tradisi” dalam perhubungan itu sendiri tidak memungkinkan ia bebas dari berlakunya perselisihan faham, “bermasam-muka”, terasa hati dan “perkara-perkara yang sewaktu dengannya.”

Pasangan yang cemerlang bertengkar dengan bersebab. Mereka tidak bergaduh besar dan tidak terlalu mengikut emosi bila keadaan menjadi tegang. Pasangan yang tidak berfungsi dengan sempurna juga bertengkar atau mungkin tidak, tetapi apa yang pasti ada pada pasangan seperti ini ialah mereka menyimpan perasaan tidak puas hati dan selalunya membenarkan perasaan ini bertambah dalam diri. Masalah utama kepada setiap pasangan ialah perasaan tidak puas hati dan geram. Ia umpama barah yang merebak tanpa disedari dan mempengaruhi dalam tindakan dan perkara yang lain. Bila perasaan ini semakin terbina dalam diri, bertambah dan berkembang, ia mula memberi kesan ke atas persepsi kita terhadap pasangan. Trauma semasa kanak-kanak atau perhubungan yang lepas selalu juga menghasilkan perasaan geram/tidak puas hati yang ditujukan dalam sesuatu perhubungan yang baru.

Macamana seseorang boleh jadi seperti ini? Perasaan tidak puas hati adalah perasaan marah atau geram yang terkumpul atau bertambah secara perlahan-lahan dalam diri seseorang akibat daripada melakukan atau memberi sesuatu dengan berlebihan berbanding dari apa yang diperolehi. Memberi dengan berlebihan dari apa yang anda dapat semula adalah baik sekiranya ia berpada-pada. Namun, tiba pada satu masa ini akan membuatkan seseorang itu rasa ditipu atau dipermainkan.

Ramai wanita percaya bila seorang lelaki hadir dalam hidupnya, inilah masa untuk dia menerima. Dalam hati dia berkata, “Akhirnya, aku dah ada seseorang untuk menjaga, mengambil berat kepada aku seperti aku mengambil berat terhadap orang lain.” Hakikatnya lelaki itu tidak tahu pun bahawa dia sepatutnya mengisi segala kekosongan yang wanita itu ada dan fikirkan.

Anda perlu ingat perkara ini. Lelaki bukanlah satu kejadian yang dapat memahami diri anda dengan mudah. Sekiranya anda tidak memberitahu dan tunjukkan kepadanya bila dia melakukan sesuatu yang melukakan hati anda, kebarangkalian dia terus melakukan perkara yang sama itu tinggi kerana dia tidak tahu, tidak sedar yang dia telah melukakan anda. Ini pasti akan menambahkan lagi luka di hati anda kerana kelihatannya dia hanya “buat bodoh” seolah-olah tidak ada apa pun yang berlaku

Sebagai orang yang matang dan dewasa, konflik sentiasa dihadapi dalam sesuatu perhubungan intim dan istimewa. Kalau anda ingin berada dalam sesuatu perhubungan dan dalam masa yang sama anda tidak mahu mengambil risiko, anda perlu lupakan sahaja idea atau impian untuk berpasangan apatah lagi berkahwin. Terlibat dalam sebuah perhubungan sebagai seorang yang matang dan dewasa bermakna anda perlu dan mesti berhadapan serta mengambil risiko.

Ada masanya anda perlu berkata sesuatu, menunjukkan, dan menegaskan sesuatu perkara dan bertanya sesuatu soalan yang kelihatan seolah-olah memalukan atau melukakan pasangan anda. Sekiranya anda tidak mampu atau tidak boleh mengambil risiko dalam perhubungan bersama pasangan anda, sesuatu yang pasti, anda tidak mungkin jadi semakin intim dengannya. Tentang isu tertentu yang anda rasa pasti anda tidak perlu timbulkan, maka janganlah langsung anda timbulkan perkara tersebut.

Menekan/memendam perasaan marah memberi kesan ke atas bahagian yang paling penting dalam diri setiap wanita, HATInya. Ini adalah bahagian yang kita semua miliki dalam diri kita. Ia adalah separuh daripada psikologi kita yang dipanggil bahagian yang mempunyai tindakan luar sedar dan tugas utamanya adalah untuk melindungi dan membolehkan kita terus hidup.

Sewaktu kita kecil, bahagian ini bertanggungjawab dalam membantu untuk kita terus hidup dan mendapat kekuatan. Bila kita rasa terancam, bahagian luar sedar ini mula bertindak sebagai pertahanan untuk keselamatan diri apatah lagi bila ibu bapa atau penjaga kita tidak melakukan sesuatu, HATI kita akan mula bertindak dalam mod untuk menyelamatkan kita.

Untuk menggambarkan perkara ini, andaikan anda berada dalam sebuah keluarga. Dalam keluarga ini, anda berasa seolah-olah tidak mendapatkan kasih-sayang (atau tidak difahami, tidak cukup selamat, dsb). Mungkin juga tidak mendapatkan kemesraan yang mencukupi. Dalam keadaan ini, hati anda perlu mencari jalan untuk menyelamatkan kanak-kanak yang masih tidak berdaya ini, supaya anda dapat mengharungi situasi yang seumpama itu. Terasa juga ingin mengadu kepada orang lain tetapi anda terfikir apakah yang mereka boleh buat? Akhirnya, hati anda meyakinkan anda yang anda sebenarnya tidak perlukan kasih-sayang sama sekali.

Dalam usaha untuk membuatkan anda rasa tenang, hati anda berkata, “Anda tak perlu rasa disayangi. Percayalah, anda akan ok tanpanya”. Hati anda perlu “menipu” anda dan meyakinkan anda bahawa apa juga kehilangan yang anda rasakan adalah tidak penting dan anda tidak perlu rasa kecewa. Ini membolehkan anda membesar dan dalam masa yang sama anda tidak sedar betapa sebenarnya anda sangat memerlukan kasih sayang dan belaian.

Kemudian, hanya untuk memberi peringatan kepada anda ya, keadaan ini akan meletakkan seolah-olah satu pagar kawat yang berduri di sekeliling hati anda supaya bila ada sahaja harapan yang anda rasa atau letakkan ke atas sesuatu atau seseorang, hati anda yang dipagari itu akan mengingatkan anda bahawa menaruh harapan hanya akan melukakan anda dan membuat anda kecewa. Bila saya katakan pagar kawat yang berduri, saya merujuk kepada perasaan yang kuat seperti ketakutan, keraguan, kekecewaan atau kelukaan.

Perkara seperti ini mungkin berjaya dilakukan dengan baik ketika zaman kanak-kanak dan kemudian anda pun dewasa. Semakin anda meningkat dewasa, sesuatu dalam diri anda mula berkata, “Tidak, sebenarnya aku inginkan satu perhubungan di mana aku disayangi, dibelai dan dimanja”. Jadi anda mula membenarkan orang lain mendekati anda dan sebagaimana dalam “dating”, perkenalan, percintaan, berpasangan, atau pun perkahwinan, pada peringkat awal hampir segalanya amatlah indah.

Namun demikian, perasaan yang indah ini mula membawa kembali kenangan dilukai dan kekecewaan yang telah anda lalui, iaitu kenangan semasa kecil dahulu bila anda mula menaruh harapan hanya untuk dilukai kemudiannya. Jadi pagar kawat yang berduri ini mula menjelma dan menaikkan dirinya di sekeliling hati anda dan tanpa sebab-sebab yang jelas, anda mula mensabotaj perhubungan anda sendiri. Dalam masa yang sama, pasangan anda terpinga-pinga dan tertanya-tanya, apa salahnya dia?

Baiklah, dari perspektif hati anda, anda sedang dilindungi. Hati anda merasakan yang anda berkemungkinan akan dilukai sekali lagi. Walaupun anda bukan lagi kanak-kanak pada masa ini, perhubungan membuatkan anda “terdedah” seperti mana kita semua masih di zaman kanak-kanak. Sebab itu, bila kita terluka atau terasa hati, kita selalu bertindak primitif dan segalanya dirasakan bersifat peribadi. Ini sebabnya kebanyakan lelaki dilihat sukar untuk memberi komitmen dan kebanyakan wanita sukar untuk membenarkan seseorang mendekatinya atau mempunyai sebuah perhubungan yang berkekalan. Hati mereka percaya mereka masih lagi memerlukan perlindungan walaupun ini akan menjauhkan mereka daripada sebuah perhubungan yang mereka sangat inginkan.

Sekarang, macamana anda ingin mengetahui bagaimana sekiranya perkara seperti ini sedang berlaku dalam hidup anda?

Macamana keadaannya bila seseorang itu ada “pagar kawat yang berduri” seperti ini di sekeliling hatinya?

Macamana pula nak buat untuk “turunkan pagar kawat yang berduri” ini sekiranya wujud pada diri, pada hati anda supaya lebih mudah untuk anda mendapatkan sebuah perhubungan yang cemerlang?

Semua jawapan tersebut ( dan banyak lagi) ada di dalam eBook “Rahsia Cinta Wanita”.

KLIK SINI untuk mendapatkannya!

Saturday, 15 March 2008

ISTIMEWA UNTUK WANITA

Ya, sesuatu yang cukup istimewa untuk anda wanita semua. Pelancaran eBook saya telah pun sempurna. Sebuah eBook khas ditulis untuk wanita:





Klik banner di sebelah kanan atas "page" blog ini, atau KLIK DI SINI.

Penghargaan yang amat tinggi saya ucapkan kepada rakan-rakan, dan sesiapa juga, terutama sekali anda wanita semua yang menyokong saya sehingga dapat saya menghasilkan eBook "Rahsia Cinta Wanita" ini.

Sambutan hangat yang diberikan oleh pelanggan amat saya hargai dan di luar jangkaan.

Ingat, eBook "Rahsia Cinta Wanita" ini adalah eBook yang saya tulis KHAS untuk anda wanita. Anda BOLEH mendapatkan perhubungan, percintaan, dan pekahwinan dengan lelaki idaman anda. Segala yang anda perlu tahu tentang lelaki dan bagaimana untuk "menguruskan species" ini(lelaki) saya jelaskan dengan jelas di dalam eBook "Rahsia Cinta Wanita" ini.

Tak perlu saya nak cerita panjang.. KLIK SINI!



p/s: saya akan terus "post"kan artikel-artikel di dalam blog ini. Maaf kerana lewat "post" artikel baru kerana sibuk sikit untuk pelancaran website eBook "Rahsia Cinta Wanita".

Saturday, 12 January 2008

Rahsia Kecantikan Wanita

Artikel kali ini bukan tentang artikel-artikel cinta, tips-tips cinta atau tentang cinta dan perhubungan seperti artikel-artikel saya yang lain. Cerita hari ni lain sikit. Hari ini saya nak bagi tau “tips-tips kecantikan” yang boleh anda lakukan dan mendapatkan hasil yang cukup memuaskan!

Memanglah saya ni bukan “beauty therapist” untuk wanita, namun apa yang saya perhatikan, ramai wanita cukup bersusah-payah untuk kelihatan cantik jelita, namun masih juga tidak puas hati dengan hasilnya, walaupun banyak masa dan wang ringit telah habis dibelanjakan. Jadi tak mahu cerita banyak, baca, faham dan buat! Kemudian anda tengoklah hasilnya.

1) Uruskan Tekanan.

Ini tips pertama dan cukup penting. Walaupun ramai dah tahu, saya tetap nak bagitau jugak. “Stress” atau tekanan, atau lebih teruk daripada itu dipanggil kemurungan(depression), akan menyedut segala tenaga dari tubuh anda. Bila anda berada dalam keadaan tertekan apatah lagi tekanan itu berterusan dalam jangkamasa yang panjang sehingga sampai ke peringkat kemurungan, tenaga yang digunakan oleh bahagian tertentu otak anda untuk “menekan” tekanan itu dan menstabilkan emosi supaya tidak bertambah teruk akan menyebabkan fizikal anda tidak mendapat tenaga yang mencukupi. Ini sudah pasti memberi kesan ke atas fizikal anda. Ketahanan tubuh terhadap penyakit semakin berkurangan, kulit menjadi kering, kulit muka mula berjerawat dan susah nak hilang , dan yang paling berbahaya kesannya ke atas kecantikan anda iaitu – “air muka” anda tidak akan berseri..

Biasa tengok muka orang yang bermasalahkan? Walau secantik mana pun wajahnya, walau semahal mana pun “kosmetik” yang dia gunakan, tetapi bila anda perhatikan wajahnya seolah-olah ada sesuatu yang tidak kena. Wajahnya tidak ceria walaupun dia cuba “menceriakan” dirinya. “Make-up”lah macamana pun, kecantikan sebenar tidak akan terserlah.

Saya nak sentuh sikit dalam hal berkenaan tekanan dan kemurungan. Tekanan ni selalunya terjadi bila wujud perasaan tidak puas hati akibat sesuatu masalah atau perkara yang kemudiannya disimpan di dalam hati tanpa masalah tersebut diuruskan. Biasa dengar ungkapan “makan hati berulam jantung”? Selalunya ungkapan ini untuk siapa la agaknya ya, lelaki ke wanita? Yups, untuk wanita. Mungkin ada la seorang dua lelaki yang makan hati berulam jantung tapi tak pernah pulak saya jumpa (harap-harap tak jumpa!) Ok, bila sesuatu masalah itu disimpan di dalam hati, ia akan ditekan dengan cara cuba untuk tidak mengendahkannya, sebagai contoh seseorang itu berkata, “biarlah, perkara kecik je tu..”, atau jika anda dimalukan oleh pasangan di hadapan orang lain, mungkin juga hati kecil anda akan berkata-kata, “takpelah, sikit jer tu, dia tak sengaja nak buat macam tu agaknya..”.

Ungkapan-ungkapan tersebut sebenarnya tidak lebih daripada cubaan untuk “menipu” hati anda sendiri supaya anda tidak berasa kecil hati. Sekali terjadi mungkin tidak apa. Sekiranya ia kerap terjadi, perasaan tidak puas hati semakin bertambah dan bila anda pula berterusan menekan perasaan itu yang semakin lama lapisannya makin menebal, tekanan yang semakin bertambah hasil daripada perasaan tidak puas hati yang asyik ditekan itu akhirnya bertukar kepada peringkat yang lebih teruk iaitu kemurungan (depression). Tahap kemurungan ini boleh dikatakan masalah tekanan perasaan yang kronik, mampu menjejaskan mental dan fizikal. Apa yang pasti di tahap ini bantuan professional diperlukan.

Dari keterangan ringkas ini, anda perlu faham di antara cara untuk mengelakkan tekanan ialah JANGAN menekan perasaan tidak puas hati anda. Anda perlu belajar bagaimana untuk membuatkan hati anda sentiasa terpelihara daripada disakiti dan bagaimana untuk meluahkan apa yang anda rasa supaya hati anda bebas daripada tekanan.

“Make-up”, kosmetik yang berjenama, vitamin-vitamin atau makanan tambahan yang anda ambil walau sebanyak mana pun hanyalah tidak lebih sebagai “bantuan” kepada fizikal anda supaya kelihatan sihat, bertambah cantik dan menarik. Ia bukanlah medium utama yang menjadikan anda kelihatan cantik dan jelita.

Bebas dari tekanan dan kemurunganlah yang akan membuatkan kecantikan seseorang wanita itu terserlah di wajahnya. Hati yang bebas dari tekanan dijelmakan pada tubuh badan dan menjadikan wajah berseri, ceria, dan bersinar. Bebas dari tekanan juga bermakna anda mudah untuk menjadi seorang yang berfikiran positif dan mempunyai keyakinan yang kuat terhadap diri sendiri – sifat yang akan membuatkan anda cukup menarik pada pandangan lelaki.

2) Yakin Pada Diri Sendiri.

Wanita yang mempunyai keyakinan terhadap dirinya sendiri akan memberi gambaran kepada lelaki bahawa dia adalah seorang wanita yang berpendirian. “Aura” yang terpancar darinya memberitahu lelaki bahawa wanita seperti ini adalah seorang yang matang. Wanita matang tahu bagaimana untuk menjaga dirinya, bagaimana untuk bergaul dengan sesiapa sahaja dan boleh menyesuaikan diri dalam apa juga keadaan dan di mana juga dia berada. Wanita yang matang sentiasa pentingkan ilmu, jika tidak mana mungkin dia boleh menjadi seorang wanita yang matang, betul?

Wanita yang matang berfikiran kritis dan bijak menangani masalah dalam perhubungan. Keyakinan yang wujud padanya membuatkan lelaki sentiasa berasa selesa sewaktu berdamping dengannya.

Ramai wanita tidak berasa yakin kepada diri sendiri. Walaupun kadangkala mereka kelihatan seolah-olah seorang wanita yang positif dan berkeyakinan, namun ramai yang cuba menyembunyikan perasaan ragu-ragu terhadap diri mereka sendiri.

Perkara yang selalunya ditakuti oleh wanita seperti ini ialah merasakan diri mereka tidak berguna, bodoh, tidak disayangi, bersikap pelik, dan juga mempunyai wajah atau fizikal yang tidak cantik. Semua ketakutan dan kerisauan seperti ini selalunya tertanam jauh dalam “bahagian luar sedar” (unconscious side) dirinya sehinggalah wanita itu rasa “terbuka”, dan sekali dia membuka hatinya, semua perasaan yang indah, perasaan takut serta risau tersebut akan muncul sekaligus.

Lagi satu perkara yang penting di sini, selalunya wanita yang ragu-ragu atau tidak mempunyai keyakinan terhadap diri sendiri sering menarik lelaki berbahaya kepada mereka tanpa mereka sedari. Kenapa saya cakap macam ni? Lelaki berbahaya, katalah “jenis buaya” yang sentiasa ingin mendapatkan wanita hanya dengan tujuan sex sahaja, tidak akan berani untuk cuba memikat wanita yang mempunyai keyakinan diri yang teguh. Lelaki jenis ini tahu wanita itu sukar untuk dipengaruhi kerana berpendirian kuat dan tidak mudah “dikelentong”. Kalau diperhatikan, wanita yang ragu-ragu dan tidak yakin dengan diri sendiri itu lebih mudah terpedaya dengan lelaki “species” syaitan ini.

Oleh itu, anda perlu belajar bagaimana untuk mempunyai keyakinan terhadap diri anda sendiri tetapi anda perlu ingat, jangan pula sampai “over-confident” dan menyebabkan diri menjadi sombong. Itu bukanlah maksud dan idea saya tentang yakin kepada diri sendiri.

Bila keyakinan terhadap diri sendiri itu wujud, ia akan diserlahkan dalam bentuk karektor, sifat, peribadi, dan juga tindak-tanduk anda. Pada masa inilah, kecantikan anda yang sebenar akan terserlah. Wajah anda pasti akan berkali ganda cantik dan menarik berbanding sekarang walaupun hanya dengan berpakaian dan menggunakan solekan yang “simple”.

Hakikat sebenar kecantikan itu bukanlah diukur hanya dari segi pandangan terhadap fizikal sahaja. Kecantikan fizikal hanya bersifat sementara dan memberi tumpuan hanya untuk menampilkan kecantikan fizikal sahaja akan membuatkan seseorang wanita itu akhirnya menjadi “penat”.

Saya hanya terangkan secara ringkas tentang dua perkara ini sahaja pada artikel kali ini. Kenapa? Sebabnya kalau dua perkara ini pun anda tidak dapat lakukan, kenapa anda perlukan cara yang lain?

Walau apa pun, cuba buat 2 perkara ini dahulu, kemudian perhatikan dalam masa 3 bulan yang akan datang, anda akan mula mendengar rakan-rakan, saudara-mara, pasangan anda atau mungkin juga sesiapa yang anda tidak sangka-sangka berkata kepada anda, “Wah, makin cantik la kau sekarang.. makin berseri nampak! Apa rahsia?”.

Saya pasti hati anda akan tersenyum!

how to add a hit counter to a website